קנפלאבין: רכיב נסתר בקנאביס חזק פי 30 מאספירין

'קנפלאבין', חומר לא ממסטל בצמח הקנאביס, התגלה כמשכך כאבים ונוגד דלקות עוצמתי כבר בשנות ה-80. מכיוון שהוא קיים בצמח בריכוז מזערי, לא הייתה דרך לייצר כמויות מספקות שלו - עד היום.

שני פלבנואידים נסתרים בקנאביס, קנפלאבין A וקנפלאבין B, הם כנראה משככי כאבים חזקים במיוחד, אף יותר מהקנבינואידים בצמח ופי 30 יותר ממשכך הכאבים הנפוץ “אספירין”.

אך מה זה פלבנואידים? צמח הקנאביס מכיל 3 קבוצות עיקריות של חומרים: קנבינואידים (Cannabinoids), האחראים בעיקר על השפעה פסיכואקטיבית ורפואית, טרפנים (Terpenes), האחראים בעיקר על הטעם והריח, ופלבנואידים (Flavonoids).

פלבנואידים קיימים במגוון צמחים ומשפיעים על הטעם, הריח, והפיגמנטציה (צבע) שלהם. בקנאביס זוהו כ-20 פלבנואידים שונים אשר מהווים כ-10% מכלל החומרים שזוהו בצמח, אך מעט מאוד ידוע על ההשפעות שלהם על הצרכן.

עוד בשנת 1985 במחקר בריטי שפורסם בירחון Biochemical Pharmacology הצליחו החוקרים לבודד את אחד הפלבנואידים בצמח הקנאביס שנקרא Cannflavin (קנפלאבין).

החוקרים גילו שקנפלאבין הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות חזקות, והשוו אותן לאלו של משככי הכאבים נוגדי הדלקות שהיו מקובלים באותה תקופה.

החוקרים מצאו כי הפעילות האנטי-דלקתית של קנפלאבין A חזקה פי 30 מזו של משכך הכאבים אספירין.

זו הייתה תגלית מרשימה, אך מכיוון שמדובר בחומר שקיים בכמות מזערית בצמח ולא הייתה דרך לייצר אותו באופן מלאכותי בכמות גדולה יותר מאחר ומחקרים נרחבים על קנאביס היו אסורים עד לאחרונה, המחקר הקטן הזה לא הוביל לפיתוח של שום תרופה.

כעת, במחקר חדש ,כמעט 35 שנים לאחר המחקר הקודם, חוקרים מאוניברסיטת גואלף בקנדה הצליחו לסנטז את הקנפלאבין A, וגם פלבנואיד נוסף בשם קנפלאבין B.

במחקר החדש, שיפורסם באופן רשמי בחודש הבא בירחון Phytochemistry אבל כבר זמין ברשת, פרופ’ טאריק אקטאר ופרופ’ סטיבן רוטשטיין למדו את הביוכימיה והגנומיקה של הקנאביס כדי להבין כיצד הוא מייצר את שתי מולקולות הקנפלאבין המיוחדות.

הגילויים שלהם מאפשרים לראשונה לייצר את נוגד הדלקות העוצמתי מחוץ לצמח הקנאביס, וכך להפיק כמויות גדולות יותר שלו.

צוות החוקרים כבר משתף פעולה עם חברת הקנאביס הרפואי הקנדית Anahit כדי לפתח “תרופות נוגדות-דלקות יעילות ובטוחות” מקנפלאבין, אך הם מאמינים שייקחו עוד כמה שנים עד שיצליחו להפיק אותו בכמות מספקת לייצור המוני.

שני הקנפלאבינים, A ו-B, נחשבים לנוגדי דלקות ומשככי כאבים חזקים יותר מהקנבינואידים THC ו-CBD, והתקווה היא שהם יספקו אלטרנטיבה בטוחה ולא ממכרת למשככי כאבים אופיואידים.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר